فکرانه

تاریخ 1400/11/09         ساعت 07:00     گروه خبری تحلیل

تصویر

این روزها، گلایه های زیادی از طرف سیستم های توزیع کالا درباره زیرفروشی در دیجیکالا می شنویم. برای مثال، یک اسباب بازی را که در مغازه ها 200 هزار تومان عرضه می شود، می توان در دیجیکالا، 160... 170 هزار تومان پیدا کرد و سفارش داد. این مساله باعث بی اعتمادی مشتریان به فروشگاه ها و دغدغه برای سیستم های توزیع کالا شده و آنها را سردرگم کرده و تولیدکنندگان این دسته از کالاها را به این تکاپو انداخته که فکری به حال شبکه توزیع کالای خود نمایند.

این مساله، تا اندازه زیادی ناشی از تحول شبکه های توزیع از الگوهای سنتی به مدرن و روش های دیجیتال است و به هر حال، این انتقال، دردها و مخاطراتی را به دنبال دارد.

از یک سو در سیستم توزیع سنتی، تولیدکننده بخشی از بهایی را که برای کالای خود تعیین می کند تا به دست مصرف کننده برسد،  صرف گردش کالا در شبکه توزیع کالا از بنکدار و شرکت های پخش و فروشگاه داران می کند. حالا، اگر در این میان، یکی از حلقه های میانی توزیع کالا در دیجیکالا پنل فروشندگی داشته باشد، می تواند بدون این که لازم باشد کالا، بقیه مسیر و فرایند رسیدن به مصرف کننده را طی کند، مستقیما به مشتریان نهایی عرضه نماید.

به این ترتیب، برای مثال، اگر یک شرکت پخش کننده، یک اسباب بازی را که در فروشگاه ها 200 هزار تومان به فروش می رسد، از تولیدکننده به صورت عمده 150 هزار تومان خریداری کند، می تواند آن را با احتساب هزینه های کمیسیون و ارسال، 175 هزار تومان در دیجیکالا عرضه نماید. طبیعی است که اینجا مغازه داران در رقابت با دیجیکالا کار سختی پیدا می کنند و از آن بدتر، باعث بی اعتباری آنها می شود...

از طرف دیگر، مطابق آمار، در بهترین حالت، حداکثر 10 درصد محصولات تولیدکنندگان اسباب بازی در کانال های توزیع اینترنتی به فروش می رسد و تولیدکنندگان نمی توانند قیمت گذاری کالاهایشان را بر مبنای عرضه در دیجیکالا و شیوه های توزیع اینترنتی انجام بدهند. در عین حال، شناسایی فروشندگان کالا در دیجیکالا هم کار راحتی نیست و دیجیکالا که حالا قدرتمند هم شده، به اعتراض تولیدکنندگان اسباب بازی پاسخ درستی نمی دهد و الزام خود را به رعایت حقوق مشتریان در دسترسی به کالا با قیمت پایین تر را مطرح می کند...

این وسط، اتفاقی که می افتد این است که کالا و سیستم توزیع آن آسیب می بیند...

روزی نیست که مشتریان فروشگاه ها، قیمت های دیجیکالا را بر سر فروشنده ها نکوبند و آنها را به گران فروشی متهم ننمایند...

به نظر شما برای مواجهه با این رویکرد، چه باید کرد؟ 

    این تغییر پارادایم در سیستم های توزیع، همیشه نابسامانیها و تبعاتی داشته و کاری برایش نمی توان انجام داد.

    تولیدکنندگان می توانند با به روز رسانی سیاستها و کانال های توزیع، از شکاف زیاد میان قیمت مصرف کننده و قیمت پخش کالاهایشان جلوگیری کنند.

    ادامه دارد...

نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
نظرات کاربران