فکرانه

تاریخ 1401/01/27         ساعت 07:00     گروه خبری تحلیل

تصویر

چند روزی است که بازار فروش اسباب بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی، آغاز به کار کرده است. در این رویداد، برخی شرکت های تولیدکننده اسباب بازی و بازی های فکری، اقدام به عرضه و فروش محصولات خود می کنند.

البته دو سال قبل و پیش از اوج گیری کرونا، این رویداد با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی و کانون پرورش فکری برگزار شده بود و در آن طیف های گسترده ای از تولیدکنندگان مشارکت داشتند. با این حال، مجموعه ای از اتفاقات سبب بروز اختلافاتی میان انجمن تولید کنندگان اسباب بازی با کانون شد که در نتیجه این اختلافات، شاهد عدم همراهی انجمن تولید کنندگان در برگزاری رویداد پیش رو هستیم.

برای مثال، یکی از عوامل تشدید کننده اختلافات، اعتراض انجمن تولیدکنندگان به شیوه برگزاری جشنواره قبلی ملی اسباب بازی بود که قرار بود همزمان با کرونا، به صورت مجازی برگزار شود. در آن دوره، کانون پرورش فکری اقدام به انتخاب فروشگاه  اینترنتی هویو به عنوان بستر برگزاری فروشگاه آنلاین جشنواره کرده بود که این تصمیم مورد اعتراض انجمن قرار گرفت. انجمن استدلال می کرد که لازم است فرصت برابری میان فروشگاه های اینترنتی تخصصی فعال در زمینه عرضه آنلاین اسباب بازی قرار بگیرد. در حالی که انتخاب هویو را بدون دعوت از سایر فروشگاه های اینترنتی و بدون در نظر گرفتن فرصت برابر مشارکت در این رویداد ملی ارزیابی می کرد. بنابراین و پس از کش و قوس های فراوان، در نهایت انجمن بیانیه ای صادر کرد و از مشارکت در جشنواره دوره گذشته انصراف داد.

طی این مدت، موارد مختلف دیگری هم آتش اختلاف میان کانون و انجمن را زبانه دار کرده است. برای مثال، اخیرا و بعد از سالها، شورای نظارت بر اسباب بازی با حضور اعضایی که در اساس نامه شورا تعیین شده، تشکیل جلسه داد تا برای به روزرسانی آیین نامه های تاریخ گذشته شورا تصمیم گیری و اقدام شود. ولی کانون پرورش فکری از نماینده انجمن تولیدکنندگان  برای شرکت در این جلسه دعوت به عمل نیاورد که این اقدام با واکنش و اعتراض جدی انجمن مواجه شد. به علاوه، رویکرد چشمگیر شورای نظارت بر اسباب بازی بر تقویت ابزارهای نظارتی و اعمال کنترل بر تولیدکنندگان، همواره مورد اعتراض انجمن تولیدکنندگان قرار داشته است.

حالا هم پس از فروکش کردن نسبی زبانه های کرونا، کانون در یک حرکت از پیش اعلام نشده، ناگهان در اواخر تعطیلات نوروز فراخوان برگزاری این رویداد را منتشر نموده و در نهایت، طیف های مختلفی از تولید کنندگان اقدام به شرکت در آن کرده اند. گروه اول، تولیدکنندگان طیف هوادار و همراه اداره سرگرمی های سازنده کانون به شمار می روند که البته در ابتدای دوره اخیر هیات مدیره انجمن، از  انجمن خارج شده اند و عملا نوعی انشعاب ایجاد کرده اند و در بیشتر موارد حامی و همراه تصمیمات کانون هستند. گروه دیگر، تولید کنندگانی هستند که بی خبر از دسته بندی های ایجاد شده، می خواهند از فرصت احتمالی عرضه محصولاتشان در دوره بعد از کرونا، استفاده کنند و مشتاقانه منتظر بروز یک اتفاق خوب و فروش بالا در این رویداد هستند و در نهایت و در دسته دیگر، تولیدکنندگانی قرار می گیرند که از انفعال و کم عملی انجمن تولیدکنندگان در برگزاری رویدادهای تخصصی ناامید شده اند و رو به سویی آورده اند تا بتواند نیاز آنها را در شرکت در رویدادهای تخصصی، پاسخ گوید.

در این بین، آنچه که در اثر رقابت های غیر سازنده بین بخش های دولتی و خصوصی موثر در صنعت اسباب بازی رخ می دهد، فرصت سوزی و تداوم عقب ماندگی از رقبای منطقه ای و جهانی در استفاده از فرصت های سرنوشت ساز توسعه این صنعت است که عملا همه از آن متضرر می شوند.

نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
نظرات کاربران