تماس با ما درباره ما
دالیز/ دالیزک
 چیدمان شروع بازی:
ابتدا صفحه بازی باید به گونه‌ای قرارگیرد که بین دو بازیکن باشد. اکنون هر بازیکن یک مهره را انتخاب می‌کند و آن را در خانه میانی اولین ردیف سمت خود، رو به روی مهره بازیکن دیگر قرار می‌دهد. سپس هر نفر 10 عدد از دیواره‌ها را برداشته و در شیارهای کنار صفحه (پشت مرز مشکی) در گوشه سمت خود می‌چیند.
هدف بازی:
اولین بازیکنی که مهره خود را به هر نقطه‌ای در فضای پشت آخرین ردیف مقابل خود (بعد از مرز مشکی) برساند، برنده بازی است. برای این کار می‌بایست هر بازیکن مهره خود را درون صفحه بازی پیش ببرد و در عین حال با کمک دیواره‌ها از پیشروی حریف خود جلوگیری کند.
 
قانون‌های اصلی بازی:
با توافق یا قرعه‌کشی یک بازیکن بازی را شروع می‌کند. بازیکن‌ها به نوبت بازی می‌کنند. هر بازیکن در هر نوبت، دو کار می‌تواند انجام دهد: یا مهره خود را یک خانه به جلو، عقب، چپ یا راست حرکت دهد و یا یکی از دیواره‌های خود را به صورت افقی درون شیارهای صفحه بازی قرار دهد.
 
بایدها و نبایدها:
- مهره‌ها به هیچ وجه مجاز به پرش از روی دیواره‌ها نیستند.
- دیواره‌ها تنها به صورت افقی در داخل شیارها قرار می‌گیرند و نمی‌توانند خانه‌ای را به صورت نیمه سد کنند.
- دیواره‌ها پس از قرارگیری در صفحه بازی به هیچ وجه نباید از جای خود جا به جا شوند.
- در حالتی که دو مهره مجاور هم قرار بگیرند، در صورتی که دیواره‌ای بین آنها نباشد، نوبت حرکت برای هر بازیکنی که باشد، می‌تواند از روی مهره حریف بپرد. در این صورت اگر مسیر رفتن به خانه مورد نظر با دیواره مسدود شده باشد، بازیکن اجازه دارد به اولین خانه مجاز (که با دیواره مسدود نشده است) در یکی از دو طرف مهره حریف برود.
- بازیکن‌ها به غیر از حرکت انتهایی بازی، حق عبور از مرز مشکی را ندارند.
- بازیکن‌ها به غیر از حرکت انتهایی بازی، حق عبور از مرز مشکی را ندارند.
- بازیکن‌ها احازه بستن کامل مسیرهای رسیدن به هدف را ندارند. یعنی هیچ بازیکنی نباید دیواره‌ها را به گونه‌ای قرار دهد که مهره حریف یا مهره خود، هیچ مسیری برای حرکت به سمت هدف نداشته باشد.
نظرات کاربران
نظرشما
نام
 
آدرس صندوق الکترونیکی
   
نظرات کاربران
 



دالیز

تاریخچه بازی
تاریخچه بازی دالیز:
بازی Daliz در سال 2013 در انستیتو پژوهش و طراحی Houpaa و بر اساس ایده‌ای از Mirko Marchesi طراحی گردیده است. این بازی، آخرین نسخه‌ی توسعه‌یافته از نسل بازی Blockade است که در دهه‌ی 1970 توسط این طرّاح ایتالیایی برای شرکت Lakeside آمریکا طراحی گردید. نخستین نسخه‌ی بهبود‌یافته‌ی بازی Blockade، بازی Pinko Pallino بود که در سال 1995 برای کمپانی Epta خلق گردید. نسخه‌ی توسعه‌یافته‌ی بعدی، بازی Quoridor بود که در سال 1997 توسط Mirko Marchesi برای شرکت Gigamic فرانسه طراحی گردید که توانست تا سال 2000 جایزه‌های معتبر بین‌المللی زیادی را از آن خود کند. ویژگی بارز و مشترک نسخه‌ی Daliz و تمامی 3 نسخه‌ی پیشین، وجود چالش‌های هیجان‌انگیز و خلاقانه‌ی استراتژیک برای پیشروی و رسیدن به هدف است که همگی از تعداد کمی قانون‌های حرکت بسیار ساده سرچشمه می‌گیرند. نسخه‌ی Daliz، علاوه بر توسعه و بهبود در روش‌های بازی و ایده‌های اولیه، با ابداع عنصر "پرچم" جذابیتی دوچندان یافته و با هدف‌گذاری چندگانه در روند بازی، به ابزاری مؤثر در تقویت مهارت‌های ذهنی و افزایش خلاقیت بازیکنان تبدیل گردیده است. این سری، به دلیل "تعداد کم قانون‌های بازی" و "سادگی هوشمندانه در طراحی بازی"، جذابیت بسیار بالایی دارند و به عنوان مجموعه‌ای از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌های فکری در سراسر جهان شناخته می‌شوند. بازی Daliz-s یا "دالیزک"، نسخه¬ی مسافرتی بازی دالیز است که به صورت ظریف‌تر و در ابعاد کوچک‌تر برای سهولت در جابجایی و حمل و نقل طراحی و تولید گردیده ¬است.