
منظور از همکاری در فروش یا دراپشیپینگ چیست؟
در مقاله " همکاری در فروش چیست؟ " به تفصیل در مورد همکاری در فروش توضیح دادیم. اما در این مقاله می خواهیم با یک معرفی کوتاه وارد موضوع اصلی، یعنی تولید محتوا در سیستم های همکاری در فروش یا دراپ شیپینگ شویم.
در کسب و کار همکاری در فروش، شما به عنوان فروشندهُ محصولات، وارد بازار کار می شوید. ابته این شیوه فروش با شیوه های سنتی اندکی متفاوت است. در شیوه دراپشیپینگ شما بدون خرید قطعی کالا، اقدام به تبلیغ، تولید محتوا و معرفی محصولات می کنید. در این شیوه شما بدون انبارداری کالا، سفارش های مشتریان خود را دریافت می کنید و آن را به تامین کننده کالا منتقل می کنید.
تامین کننده سفارش مشتری شما را با نام فروشگاه شما برای او ارسال می کند. بنابراین شما مانند یک فروشگاه حرفه ای به گستره وسیعی از کالاها برای فروش دسترسی دارید، این در حالی است که نیازی به ریسک پذیری و انبارداری و خرید قطعی کالا ندارید.
تولید محتوا و کسب درآمد بیشترمنظور از تولید محتوا چیست؟
همکاران دراپ شیپر فکرانه به منظور تبلیغ و فروش محصولات از پلتفورم های مختلفی استفاده می کنند. به عنوان نمونه برخی از آنها از پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، بله، ایتا، اینستاگرام و روبیکا استفده می کنند. همچنین برخی دیگر با ایجاد پنل در پلتفورمهایی مثل دیجی کالا و با سلام، شاپیفای و دیوار و شیپور به تبلیغ و فروش محصولات می پردازند..
در هر صورت با فرض استفاده از هر یک از این بسترها، محتوای ایجاد شده در معرفی محصول تا حد زیادی می تواند بر فروش بیشتر محصولات اثرگذار باشد.
این محتوا می تواند شامل عکس از بسته بندی محصول، محتویات جعبه و چیدمان بازی، همچنین فیلم از جمبه گشایی، قوانین و نحوه بازی، استفاده از بازی توسط کودکان و یا نقد و. بررسی بازی باشد.
قطعا کیفیت بهتر محتوا ضمانتی برای فروش بیشتر محصولات خواهد بود.
روش های تولید محتوای محصولات
فکرانه به منظور دسترسی همکاران به اطلاعات محصولات روش های متنوعی را پیش روی آنان قرار داده است
روش اول: استفاده از شبکه های اجتماعی و سایت تامین کنندگان:
در این روش همکاران فکرانه به مرور و با آشنایی با برندها و صفحات تامین کنندگان محتوای مناسب را برداشت می کنند. دقت در این موضوع لازم است که معمولا هیچ فروشگاهی با کیفیت خود تولید کنندگان به تولید محتوا نپرداخته و در حقیقت صفحات و وبسایت تولید کننده بهترین منبع تولید محتواست.
روش دوم: سایت و شبکه های اجتماعی فکرانه:
کلیه اطلاعات و پست های موجود در سایت فکرانه، کانال بله فکرانه و صفحه اینستاگرام فکرانه در اختیار همکاران دراپ شیپر قرار داردو می توانند به صورت نامحدود از این محتواها در شبکه های اجتماعی و یا وبسایت های خود استفاده کنند.
روش سوم :تولید محتوا از روش دیدن بازی ها از نزدیک و یا گرفتن نمونه محصول یا sample:
هر یک از همکاران می توانند به منظور تولید محتوای بهتر از یکی از روش های مشاهده و یا گرفتن نمونه استفاده کنند. این روش ها منوط به تولید تعدادی محتوا برای فکرانه است.مجموعه فکرانه سه روش را در پیش روی همکاران محترم قرار داده است.
در هر یک از روش ها منظور از نمونه یا سمپل (sample) نمونه هایی از کالاهای سبد فکرانه است که در اختیار همکاران قرار می گیرد و بعضا پس گرفته شده و یا با تخفیف حداکثری در خدمت همکاران قرار می گیرد.
- شرایط و ویژگیهای محتوای مورد انتظار:
تعداد محتوا:
5 عدد عکس با کیفیت 1*1: از حالت های مختلف بسته بندی، اجزای محصول، ترجیحا یک عدد از استفاده محصول توسط کودکان باشد.
یک عدد فیلم افقی 16:9: فیلم می تواند جعبه گشایی، توضیحات یا نحوه استفاده، ترجیحا به همراه استفاده کودکان از محصول باشد.
روش های ارائه نمونه (SAMPLE):
حالت اول: امانت گرفتن نمونه کالا از فکرانه و تعهد به عودت آن
در این حالت فروشگاه دار به صورت ماهانه کالاهایی را از فکرانه امانت می گیرد و پس از تولید محتوا این کالاها را به فکرانه بر می گرداند.
مدت زمان: کل فرآیند سفارش، دریافت، تولید محتوا و بازگشت کالا در این طرح، یک ماه در نظر گرفته شده است.
حداکثر میزان ارزش کالا: فروشگاه دار به اندازه 10 درصد از میزان فروشی که در ماه گذشته داشته، اعتبار دریافت می کند و از آن می تواند برای دریافت سمپل برای ماه آینده استفاده کند. این اعتبار صرف ارسال نمونه کالا و هزینه ارسال و عودت کالا به انبار فکرانه می شود.
مازاد 10 درصد فروش به صورت حالت دوم دریافت سمپل محاسبه می گردد.
شرایط بازگشت کالا: فکرانه انتظار دارد در این حالت کالا و بسته بندی دچار آسیب نشوند. البته باز کردن شرینک یا بسته های پلمپ شده به منظور تولید محتوا ایرادی ندارد.
در صورت آسیب دیدن سمپل، فکرانه از پذیرفتن آن معذور است و به صورت حالت دوم دریافت سمپل، کالا برای فروشگاه فاکتور می شود.
حالت دوم: خرید قطعی کالا
در این حالت، کالاها با تخفیف 50 درصد برای همکار محترم فاکتور می شود و به صورت قطعی به ایشان فروخته می شود و نیازی به بازگرداندن کالا نیست.
حداکثر میزان ارزش کالا: سقف خرید در این حالت 1 میلیون تومان به قیمت مصرف کننده در یک ماه است. هزینه ارسال به این فاکتور اضافه می شود و به عهده فروشگاه دار است.
حالت سوم: مشاهده کالا و تولید محتوا در یکی از فروشگاه های همکار فکرانه
در این حالت همکار محترم با هماهنگی قبلی به مدت 1 ساعت در یکی از فروشگاه های همکار فکرانه، به تولید محتوا از محصول می پردازد. محصولات این بند به صورت بسته بندی بوده و امکان باز کردن محصولات وجود ندارد.
همچنین در این حالت نیز تعداد حداقل 20 عکس و 2 فیلم، جزو تعهدات همکار دراپشیپر برای واحد تولید محتوای فکرانه است.
-حق مالکیت محتوا:
محتواهای تولید شده متعلق به فکرانه می باشد و فکرانه می تواند آنها را با لوگوی خود در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و یا در اختیار سایر همکاران قرار دهد. البته فروشگاه دار می تواند محتواهای مازادی را برای کانال خود تهیه کرده و در اختیار فکرانه قرار ندهد. فکرانه و سایر فروشگاه های همکار نسبت به محتواهای مازاد حق مالکیتی ندارند.
-طرح های تشویقی:
در صورت کیفیت بالای محتوا، تعداد سمپل ها، درصد تخفیف و مدت زمان و تعداد درخواست افزایش خواهد داشت. همچنین در صورتی که فروشگاه دار از کالایی که به عنوان سمپل دریافت کرده است 5 عدد سفارش ثبت شده داشته باشد، مبلغ دریافت شده بابت کالا به فروشگاه دار برگردانده می شود. و یا در شرایطی که کالا امانت داده شده باشد، کالا به فروشگاه دار تقدیم می شود و نیازی به پس دادن آن نیست. این شرایط به مدت 1 ماه پس از دریافت سمپل برقرار است.
-مدت زمان اجرای طرح:
این برنامه در حال حاضر به دلیل تقاضای مکرر همکاران محترم به منظور تولید محتوا با استفاده از کالا در نظر گرفته شده است و به مدت یک ماه به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.