فکرانه

مقاله شماره شش: دسته بندی اسباب بازی ها از دیدگاه انجمن اسباب بازی آمریکا(بخش اول)
انجمن اسباب بازی آمریکا در سال 1916 با اهداف علمی و غیر تجاری تاسیس شد.

دسته بندی اسباب بازی ها از دیدگاه انجمن اسباب بازی آمریکا:

انجمن اسباب بازی آمریکا در سال 1916 با اهداف علمی و غیر تجاری تاسیس شد. این موسسه با تمام بخش های اسباب بازی در زمینه طراحی، تولید، توزیع، دادن لایسنس های کیفیت برای اسباب بازی ها و کلیه سرگرمی های کودکان و نوجوانان همکاری کرده و مرتبط است. از اهداف این سازمان، تبلیغ در زمینه تاثیر اسباب بازی های مختلف در زندگی فردی و اجتماعی کودک، برگزاری رویداد های مختلف برای حمایت و اطلاع رسانی از صنعت اسباب بازی، همکاری با ان جی او های مختلف اسباب بازی برای کودکان خاص، تعریف و کنترل استانداردهای اسباب بازی های تولید شده و همچنین ارتباط با سایر انجمن های مشابه است.[1]

 

این انجمن در مقاله ای که در سال 2013 منتشر کرده است دسته بندی کلی از اسباب بازی های موجود در بازار آمریکا ارائه کرده است که بررسی آن خالی از لطف نیست.

1- شخصیت و فیگور (Action Figures)

1-1 اسباب‌بازی‌های شخصیت و فیگور و لوازم جانبی

این اسباب‌بازی‌ها شامل نمادهایی از شخصیت های مختلف کارتنی و فیلم است. مجموعه‌ای از لوازم جانبی مانند لباس، ماشین‌ها، ابزارها، اسلحه و ابزار مشابه نیز در این دسته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2-1 اسباب‌بازی‌های نمایشی (به جز لباس)

اسباب‌بازی‌های نمایشی با موضوع شخصیت ها یا اسباب بازی های عمومی شامل لوازم جانبی بازی که مربوط به ایفای نقش یک شخصیت خاص هستند.

2- هنری و کاردستی (Arts and Crafts)

1-2 گچ، مداد شمعی، ماژیک و مداد

شامل یکی از این موارد یا مجموعه‌ای از آنها است. (مانند جعبه مداد رنگی، سطل گچ).

۲-۲ ترکیبات قابل استفاده مجدد (به عنوان مثال، خاک رس، خمیر بازی، شن و غیره) و کیت‌ها

شامل هر ترکیب قابل استفاده مجدد و یا اقلامی است که می‌توانند حالت بگیرند و می‌توان آنها را به فرم خاصی تبدیل کرد. بعضی از آنها شامل خمیرهای بازی و شن‌های جادویی هستند. همچنین کیت‌های آماده ای که برای نگهداری از این ترکیبات قابل استفاده مجدد طراحی شده‌اند نیز در این دسته قرار می گیرند.

 
 3-2 کیت و لوازم طراحی- با قابلیت استفاده مجدد

شامل اسباب‌بازی‌های مورد استفاده برای انواع طراحی ها استفاده شده و قابلیت استفاده مجدد دارند. مثلاً بازی‌های تخته طراحی و شابلن، بازی های تخته مغناطیسی با قطعات آهنربایی و کیت های الکترونیکی یا دیجیتالی.

۲-۴ کیت و لوازم طراحی- یکبار مصرف

این دسته شامل بازی هایی است که توسط کودکان برای ایجاد طرح‌های هنری و مجسمه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بازی ها معمولا بسته‌های چند منظوره هستند و حاوی وسایل مورد نیاز برای انجام یک پروژه می باشند. معمولاً این کیت‌ها را می‌توان با ابزارهایی که به صورت جداگانه در بازار به فروش می‌رسد، شارژ کرد. مانند انواع مجسمه های گچی یا بازی های کوبلن دوزی

3- اسباب‌بازی‌های جنگی (Battling Toys)

1-3 اسباب بازی‌های جنگی و لوازم جانبی

هرگونه ابزار جنگی در این دسته قرار می گیرد. البته این دسته شامل اسباب بازی های شخصیت ها نیست زیرا این نوع بازی ها در دسته اسباب‌بازی‌ها شخصیت و فیگور قرار می گیرند.


4-  ساختنی و خانه سازی(Building and Construction)

1-4 مجموعه‌های خانه سازی و لوازم جانبی 

این نوع شامل بلوک‌های ساختنی است که به شیوه های مختلف قابل اتصال هستند. این مجموعه ها در بسیاری مواقع به همراه لوازم جانبی عرضه شده است (مانند چرخ‌ها، عروسک های کوچک و ...). این اسباب بازی‌ها برای تمام گروه‌های سنی است و شامل بلوک‌های بزرگی که فقط مخصوص نوزادان و آموزش های پیش از دبستان است نمی شود.
 

5- اسباب‌بازی‌های کلکسیونی (Collectible Trading Cards and Toys)

1-5 کارت‌های بازی

این کارت‌ها معمولاً همراه خود الگوی بازی خاصی ندارند و فقط برای جمع آوری و تهیه کلکسیون طراحی شده‌اند.

2-5 اسباب‌بازی‌های کلکسیونی و لوازم جانبی

شامل اسباب‌بازی‌هایی هستند که توسط بچه‌ها جمع‌آوری می‌شود. این اسباب‌بازی‌ها می‌تواند شامل استیکرها، سر مدادی یا پاکن های خاص باشد.

6- لباس و پوشش(Costume and Dress-Up)

1-6 لباس‌های خاص و لوازم جانبی

شامل تمام آیتم‌های پوششی و لباس جشن‌های خاص است. علاوه براین لوازمی مانند طراحی ناخن، رنگ آمیزی مو های فانتزی و اکلیل و غیره نیز می شود.

7- عروسک‌ها (Dolls)

1-7 عروسک‌های نمایشی و لوازم جانبی

این عروسک‌ها معمولاً برای بازی طراحی نشده و با تم فشن و قیمت بالا معمولا به صورت کلکسیونی نگهداری می‌شود.

2-7 عروسک‌های خانگی و لوازم جانبی

این دسته شامل تمام عروسک هایی است که به طور معمول برای عروسک بازی توسط کودکان استفاده می شود. لوازم جانبی مربوط به عروسک بازی نیز مانند خانه عروسک و تجهیزات عروسک بازی که بیانگر زندگی واقعی هستند در این دسته قرار می گیرند. در این دسته از عروسک‌های شخصیت و مدل قرار نمی گیرد.

3-7 عروسک‌های استایل و مدل، و لوازم جانبی

این عروسک‌ها با بازی هایی در زمینه مد و به صورت مدل طراحی شده اند. بازی اصلی طراحی شده برای این عروسک‌ها به مدل مو و لباس است. لباس‌ها و لوازم جانبی با مضمون مد نیز در این دسته قرار دارد.

4-7 عروسک‌های کوچک، فیگورهای مینی و لوازم جانبی

این عروسک‌ها نهایتاً ۴.۵ اینچ هستند و شامل فیگورهای انسانی یا غیر انسانی مانند پری دریایی، اسب شاخدار و لاک پشت است.

5-7 عروسک‌های نوزاد و لوازم جانبی

این عروسک‌ها به صورت نوزاد، یا تازه به دنیا آمده طراحی شده اند. کودک در بازی با آن در نقش یک والد است که باید نیازهای عروسک را برآورده سازد (غذا دادن، تعویض پوشک، لالایی خواندن). این اسباب بازی‌ها در انواع متعددی دارند (عروسک‌هایی که سخن می‌گویند، غذا می‌خورند و ). ابزارهای جانبی مانند کالسکه و صندلی ماشین نیز در این گروه قرار دارد.
 
 
 

  
 
 
 
 

منابع:اصل مقاله به صورت فایل پی دی اف اضافه شده است.
https://www.toyassociation.org/ 


[1] https://www.toyassociation.org/ta/about-us/toys/about-us/about-us.aspx?hkey=bb3f1cbf-1e1a-4d32-a809-02ba310c1c89

 
کلمات کلیدی : انجمن اسباب بازی آمریکا,دسته بندی اسباب بازی,دسته بندی بین المللی اسباب بازی,معرفی انواع اسباب بازی,انجمن اسباب بازی
نویسنده :
تاریخ انتشار : 1400/03/30
فایل های پیوست